Priče
o Primorsko-goransko-istarskom ekološkom kupleraju
ULOGA
STRUKE
Kad
god političarima ponestanu jeftini politički argumenti, pozovu se na
struku.. A struka, mirišući nešto za sebe , spremno uskoči. Jer
struka, ako je dobro motivirana i stimulirana, može dokazati sve.
U
Hrvatskoj je struka već toliko puta bila pozvana za kreatora pretvorbe
velikih zagađivača okoliša u objekte koji nemaju utjecaja na okoliš,
i obratno, da je pitanje što uopće struka jest i za koga radi.
Profanacija
struke dio je globalizacijskog procesa zamagljivanja istine u kojem se računa
na respekt koju riječ struka izaziva kod običnog čovjeka. Kada
su stručnjaci shvatili da se mogu unosno prodati politici umjesto da
brane istinu, izbor im, čini se, nije bio težak.
Onog
trenutka kada je simbioza u kojoj obje strane uživaju beneficije, nastala je
sprega u kojoj je neizostavni dio obmanjivanje javnosti o okolišu. A kako
politika ima fantastičnu sposobnost da zagadi sve što dotakne, danas i
struka izaziva gađenje kod svih onih koji su se sreli s njezinom sposobnošću
da izvrne očigledno i ustrajava na lošim antiokolišnim
i antiekološkim rješenjima po nalogu politike, Vlada bez strategije,
opozicija bez petlje i struka bez kičme obilježili su prošli višegodišnji
period.
Navodim
rezultate sprege politike i struke, kojima je po želji politike veliki zagađivači
okoliša pretvoreni u male, mali u velike ili se jedan ili više zagađivača
potpuno eliminiraju.
Priče
pokazuju da su ustavna prava građana na zdrav okoliš i zdrav život
"zadnja rupa na hrvatskoj svirali" i potvrđuju ocjenu o tome
kako je ekološka i okolišna kriza, odraz krize morala, vrednota i
vrijednosnog sustava.
PRVA
PRIČA iz osamdesetih i početka devedesetih godina na temu :
"Jedinstvene stručne i političke ocjene o stanju šumskog
ekosustava Gorskog kotara".
Već
osamdesetih godina utvrđeno je mrežom međunarodnih mjernih stanica
(EMEP), avionskim i satelitskim snimcima i mojim proračunima prekograničnog
i regionalnog donosa štetnih tvari na ovo područje (prihvaćenim od
strane EKONERG-a), da je šumski ekosustav Gorskog kotara preopterećen štetnim
tvarima, zbog čega je došlo do poremećaja ekološke ravnoteže, te
da taj ekosustav puca po svim šavovima.
Na
osnovi istraživanja propadanja šuma u Gorskom kotaru, koje sam vodio sa stručnjacima
Šumarskog instituta Jastrebarsko-Zagreb (K. Kauzlarić,
N. Komlenović, J. Martinović, 1989.), došlo
se do zaključka da se ne može zaustaviti uzlazni trend propadanja
goranskih šuma, ali da se može usporiti primjenom slijedećih mjera zaštite
:
·
smanjenjem emisija štetnih tvari pomoću
zamjene visokosumpornih goriva (ugljen, mazut, lož
ulje) s zemnim plinom iz jadranskog podmorja kod Pule, kao najpovoljnijim
ekološkim, energetskim i ekonomskim energentom,
·
odsumporavanjem
dimnih plinova iz prvog i drugog bloka TE Plomin, i
·
poštivanjem potpisane Međunarodne
konvencije o prekograničnom zagađivanju zraka na velikim
udaljenostima (zabrana izgradnje visokih dimnjaka), kao ekološkog uvjeta za
pristup Hrvatske euro-atlantskim integracijama.
Ove
mjere zaštite šumskog ekosustava Gorskog kotara prihvatila je bez ijedne
primjedbe Skupština Zajednice općina Rijeka (1989) i Izvršno vijeće
Sabora SR Hrvatske (1990), uz važnu nadopunu koja je bila i stav svih nadležnih
za razvoj i zaštitu okoliša u Hrvatskoj, da
na zagađenost okolnog područja ne utječe samo Koksara
Bakar, već i Rafinerija nafte Rijeka, TE Rijeka i drugi regionalni i
prekogranični zagađivači putem daljinskog transporta štetnih
tvari, što se utvrđuje posebnim proračunom.
Posebno
ističem da su ove ocjene stanja i mjere zaštite ekosustava prihvaćene
od svih faktora na republičkom, regionalnom i općinskom nivou, značajnih
za razvoj i zaštitu okoliša (ministar zaštite okoliša Z. Tomčić,
njegov pomoćnik V. Simončić, njegov
savjetnik K. Kauzlarić, predsjednik saborskog
odbora nadležnog za okoliš G. Granić, direktor regionalnog zavoda A. Randić,
Mladen Črnjar (PG županija), te čelnici
goranskih općina i gradova). To posebno ističem zbog toga što su
sve naprijed navedene osobe, izuzev mene, pod utjecajem politike i uskih
interesa energetsko-industrijskog lobija, promijenile devedesetih godina svoj
stav i izbacile iz Prostornog plana Primorsko-goranske županije naprijed
navedene mjere zaštite šuma, podzemnih i površinskih voda i zdravlja
stanovništva.
Vrijeme
je potvrdilo našu prognozu da će propadanjem šuma doći do
smanjenja izdašnosti izvorišta voda i protoka vodotoka Gorskog kotara (N. Ožanić,
J. Rubinić, 1997.), smanjenja šumske
prostirke koja kao osebujan filtar sprečava zagađenje podzemnih voda
od kiselih kiša i nepročišćenih otpadnih voda, zagađenja
površinskih voda od kiselih kiša i nepročišćenih otpadnih
voda industrije i kanalizacije i pojava kancerogenih i drugih oboljenja
probavnih organa stanovništva koje koristi zagađenu vodu (T. Filipan,
N. Ružinski, B. Prpić,
1996.- B. Krenajz, I. Šepić,
1996 - analize zavoda za javno zdravstvo).
Naprijed
navedenu ocjenu stanja i prognozu
propadanja ekosustava Gorskog kotara potvrđuju i nadopunjuju istraživanja
timova stručnjaka Šumarskog instituta Jastrebarsko, Šumarskog fakulteta
Zagreb, J.P. Hrvatske šume i
drugih instituta, zavoda i HAZU (B. Prpić, N.
Komlenović, Z. Seletković,
M. Ivkov, Z. Kalafadžić,
V. Kušan, T. Heski, A. Krpan, S. Govorčin,
T. Sinković, V.M. Glavač,
Ž. Šiljković, Simpozij IUFRO u Zagrebu i dr.).
Sažetak
tih istraživanja, uz prognozu razvoja
i zaštite okoliša, bio je slijedeći :
·
Ukupna oštećenost stabala povećava
se 4,7 % godišnje. Uz sadašnje opterećenje šumskog ekosustava štetnim
tvarima i kiselost staništa, očekuje se propadanje cijelih šumskih
sastojina. Debljinski prirast smanjuje se
proporcionalno oštećenosti
stabala, što dovodi do smanjenja količine drvne mase.
·
Analogno prednjem smanjuje se količina oblovine
za zadovoljavanje potreba pilanskih kapaciteta.
Procjenjuje se da će se količina oblovine
za devet godina p r e p o l o v i
t i .
·
Viđenje katastrofe goranskih i
hrvatskih šuma dao je tim "Prpić, Potočić,
Seletković (2ooo)", po kome se godišnje
pojavljuje količina drvne mase od 5 milijuna kubika, koju bi zbog oštećenosti
krošnje stabala preko 60 %, trebalo posjeći.
·
Pilanska
prerada prepolovila se u periodu 1989-1999 (F. Laufer, Croatiadrvo,
2000.).
·
Dok se kod
europskih zemalja u sedam proteklih godina postotak značajno oštećenih
stabala smanjuje ili neznatno povećava, kod nas se povećao za 2,5
puta.
Međunarodni
znanstveni skup u organizaciji HAZU (1998.), dugogodišnja istraživanja
naprijed navedenih stručnjaka, radovi "Kako spasiti ekosustave"
i "Zaustavimo propadanje šuma" (list MZOPU Okoliš br.109
i 11o/2oo1), pokazuju da su kisele kiše i nepročišćavanje
otpadnih voda industrije i kanalizacije prve i najvažnije karike u lancu
propadanja šuma, zagađenja podzemnih i površinskih voda i pojava
kancerogenih oboljenja probavnog trakta kod osoba koje piju zagađenu
vodu.
Zato
ne iznenađuju podaci stručnog tima (T. Filipan,
B. Prpić, N. Ružinski,1996.)
po kojima
·
sadržaj nitrata u vodovodnoj mreži preko
4o puta prelazi dopuštene granične vrijednosti za vodu za piće,
·
sadržaj nitrata u bunarskoj vodi i šternama
preko 130 puta prelazi granične vrijednosti za pitku vodu i
·
šume
i šumsko tlo bile su nekada zaštićena područja za eksploataciju
čiste i pitke vode, dok su danas one zagađene do te mjere da se
podzemne vode moraju pročišćavati.
Uzimajući
u obzir i ocjenu kakvoće voda Primorsko-goranske županije od strane
Zavoda za javno zdravstvo PG županije za 2001. godinu, dolazi se do zaključka
da stanovnici Gorskog kotara i PG županije piju vodu štetnu po zdravlje.
DRUGA
priča na temu "Kupleraj oko suđenja Koksari Bakar"
Početkom
devedesetih godina s dolaskom HDZ-a na vlast, politička elita udružena s
energetsko-industrijskim lobijem, u potpunosti mjenja
stav o propadanju ekosustava Gorskog kotara. Ocjenjuje, da je za vladajuću
garnituru i energetsko-industrijski lobi,
najbolje rješenje proglasiti Koksaru Bakar dežurnim krivcem za
propadanje šuma Gorskog kotara, zagađenje podzemnih i površinskih voda
i pojavu kancerogenih oboljenja. Po tom scenariju koji je ostvaren,
tužitelji (država i goranske općine) su putem tužbe potraživali
od Koksare Bakar naknadu štete na prirodnom okolišu u iznosu od 3,284.592
DEM, uz ugradnju postrojenja za odsumporavanje i denitrifikaciju
dimnih plinova. Koksara Bakar, kako se planiralo,
neće moći podnijeti takva opterećenja te će se na
taj način likvidirati. Prestankom rada Koksare Bakar početi će
se realizirati HDZ-ovi projekti "Mala zemlja za veliki odmor" i
"Hrvatska, raj na zemlji i nacionalni park Europe". SDP sa svojim
koalicijskim partnerima prihvatiti će te projekte i izvršiti pretvorbu
Gorskog kotara u dio "zdrave županije", "centar ekološke
poljoprivrede i zdrave hrane" s vodotocima koji će biti prirodni
resursi za punjenje vode u boce i važan izvozni proizvod (Punionica
nepročišćenih otpadnih voda Gorskog kotara na potezu Fužine-Vrata-Lič,
koje iz ponora u Ličkom polju kroz podzemne pukotine izlaze na
lokaciji "Novljanska Žrnovnica". Ovom pretvorbom oslobodila
bi se ogromna sredstva namjenjena (pogledati PRVU
PRIČU) za plinofikaciju regije, odsumporavanje
i denitrifikaciju dimnih plinova termoelektrana ,
neutralizaciju kiselih kiša i pročišćavanje (mehaničko, biološko
i kemijsko) otpadnih voda industrije i kanalizacije.
Da
bi, po tom scenariju, eliminirali utjecaj ostalih domaćih i prekograničnih
zagađivača na ekosustav Gorskog kotara, angažirali su sredstva od
50.ooo DEM iz riječkog proračuna za
honorare stručnjaka koji će ovu političku odluku pretvoriti u
strategiju, studije i izvješća za potrebe Vlade i Sabora. Taj zadatak je
dodjeljen M. Črnjaru,
V. Simončiću, A. Randiću
i drugim članovima Savjeta projekta "Strategija razvoja Bakarskog
zaljeva - prva faza istraživanja", koji su postupili po političkoj
direktivi i odstupili od svojih stavova iz 199o/1991. godine. Da bi njihovo
izvješće za Vladu i Sabor imalo "akademsku razinu", njihovoj
se ocjeni priključuje i Znanstveno-istraživački centar Ekonomskog
fakulteta Rijeka, koji se inače prije toga nije bavio proračunima
utjecaja zagađivača na okoliš. Medijsku podršku dobili su od Državnog
pravobraniteljstva (Petar Šale i Snježana Frković),
putem natpisa u INI i Novom listu.
Ja
sam po rješenju suca Trgovačkog suda K. Kuzle
imenovan za vještaka, iako taj sud nije bio za to nadležan (NN br.3/1994).
Po tom scenariju odlučeno je da mi se neće
isplatiti naknada za vještačenje ukoliko nalaz i mišljenje ne
prilagodim tom političkom scenariju. Tako se zaista i desilo. Predsjednik
Trgovačkog suda mr. Miljenko
Kurobasa, nakon mog odbijanja da plešem kako
političari sviraju, obavještava Ministarstvo pravosuđa 9.02.1996.
da Trgovački sud u Rijeci nije nadležan za isplatu naknade za vještačenje
i da spis ustupa općinskom sudu u Rijeci kao stvarno nadležnom.
Političke
ocjene naprijed navedenih osoba i organizacija, sadržanih u izvješću za
Vladu, saborski odbor za okoliš i Sabor, nadležni sudovi nisu prihvatili, što
je poremetilo politički scenarij. I ja sam ostao iznenađem
razvojem događaja. Razlozi su
bili slijedeći:
1.
U prvom dijelu izvješća autori konstantiraju
da u Bakarskom zaljevu izvori emisija izbacuju u atmosferu slijedeće količine
štetnih tvari:
INA
Rafinerija nafte Urinj |
16000
t sump. dioksida godišnje |
1927
t duš. oksida godišnje |
TE
Rijeka |
8600
t |
1240
t |
Koksara
Bakar |
4770
t |
285
t |
Na osnovi toga autori ocjenjuju (str.63) da Koksara Bakar emitira u
atmosferu najveće količine
štetnih tvari, što je bio "
ključni " dokaz za podizanje tužbe.
Ja
sam sudovima dao mišljenje, u kome sam naveo da koliko se ja razumijem u pučkoškolsku
matematiku, ocjena ovih autora
nije u redu. Moguće je da se radi o političkoj matematici, a moguće
je također da autori zaslijepljeni visokim autorskim honorarima pogrešno
reagiraju.
Sud
je prihvatio moje mišljenje i pravila pučkoškolske matematike.
2.
Sudovi su također prihvatili moje mišljenje
da treba prihvatiti ružu vjetra za Bakarski zaljev od strane Državnog
hidrometeorološkog zavoda (DHMZ), po kojoj vjetrovi odnose dimne plinove
sukladno ruži vjetra na razne strane. Nisu prihvatili političku ružu
vjetra po kojoj vjetar iz Bakra odnosi plinove koksare isključivo na šume
Gorskog kotara.
3.
Nije prihvaćen ni stav autora da se
Koksari Bakar natovare štetni plinovi svih domaćih i prekograničnih
zagađivača.
4.
Prihvaćen je moj proračun, uz
pozitivnu recenziju EKONERG-a, da kisele depozicije
u šumskom tlu Gorskog kotara, kao rezultat djelovanja Koksare Bakar, ne
prekoračuju granične vrijednosti.
5.
Prihvaćena je moja procjena da će
se nakon zatvaranja Koksare Bakar, nastaviti sa propadanjem goranskih šuma,
ali tek nakon Izvještaja Odjela za ekologiju Uprave šuma Delnice. Po tom
izvještaju postotak ukupno oštećenih stabala u Gorskom kotaru povećao
se od 58,2 % (1994.) na 65,5 % (1995.), tj.
u godini nakon zatvaranja koksare. Prema komentaru jednog vrsnog
novinara, politička odluka o zatvaranju bakarske koksare, donesena je
naprasno i "osmišljena" je za jednokratnu predizbornu upotrebu
6.
Sudovi nisu prihvatili ni političke
staze Atlantske, Đenovske i Sredozemne
ciklone, po kojima kisele kiše, kao proizvod transformacije svih plinova zagađivača,
izuzev Koksare Bakar, u periodu
tih ciklona zaobilaze Gorski kotar, već su prihvatili jedinstveno mišljenje
svih faktora iz osamdesetih godina da svi zagađivači imaju utjecaj
na pojavu kiselih kiša u Gorskom kotaru, svaki u postotku utvrđenim
proračunom, već u ovisnosti o emisiji štetnih plinova.
TREĆA
PRIČA NA TEMU "Politička
pretvorba ugroženog ekosustava Gorskog kotara u zdravi"
Promjenom
politike u devedesetim godinama s političkim projektom "Hrvatska,
raj na zemlji i nacionalni park Europe", svi nadležni i odgovorni za zaštitu
okoliša odustaju od jedistvenog stava o ugroženosti
ekosustava Gorskog kotara. Uz moj stav ostao je Institut za energetiku i zaštitu
okoliša "Ekonerg" Zagreb, Institut za
medicinska istraživanja i medicinu rada Zagreb i Odbor za prostorno
planiranje i unapređenje okoliša Grada Rijeke, čiji sam bio
predsjednik. Nedugo iza toga
čelnici Grada Rijeke rasturaju taj Odbor, kao nepotreban u uvjetima kada
nema više takvih problema u Primorsko-goranskoj županiji i Rijeci.
Š
U M E : Politička elita Hrvatske donijela je odluku
da se približavanje i priključenje Republike Hrvatske Europskoj
uniji izvede sa šumama koje su u odnosu na europske i svjetske šume posebne
po tome što se kod propadanja šuma i sušenja stabala ne smanjuje drvna masa
već se ista povećava, što se ne dešava sa europskim i svjetskim šumama.
Što nam se zbog toga Europa i svijet smije, to naše čelnike nije
zabrinjavalo.
Ova
politička odluka ugrađena je u Nacionalnu strategiju zaštite okoliša
i Nacionalni plan djelovanja na okoliš (NN 46/2002.). Tako na str.
2279. piše : " Zdravstveno stanje šuma pogoršava se posljednjih
desetak godina (1986-1996) Po
jakosti sušenja na prvome je mjestu obična jela, a na drugome hrast lužnjak.
Suše se i smreka, jasen, bukva, lipa i borovi." Kao zaključak
izveden iz takvog stanja autori tih dokumenata na str. 2225. navode : "U
razdoblju 1986-1996. drvna zaliha povećavala se 1 % godišnje."
Takav zaključak ugrađen je i u Prostorni plan PG županije, čime
je voljom politike zabranjeno
smanjivanje drvne mase u goranskim šumama bez obzira na njihovo propadanje.
Čelnici
Šumarskog fakulteta u Zagrebu, Šumarskog instituta u Jastrebarskom i
Hrvatskog šumarskog društva (političari), ocjenili
su da treba poštivati političku odluku i da ne bi bilo u njihovom
interesu da i dalje podržavaju rezultate istraživanja propadanja šuma
Gorskog kotara za koja su izdvojena velika društvena sredstva.
Odustaju od rezultata tih istraživanja i u priopćenju za Vladu i
Sabor navode (1994) : "Šumarski stručnjaci sačuvali su
prirodne šume Gorskog kotara. Danas su one i uzor šumarima svijeta i
spomenik stručnoga stoljetnoga gospodarenja šumama. Drvna zaliha je za
posljednje 33 godine porasla oko 1 % godišnje. Napominju, da treba zaustaviti
daljnje propadanje šuma i utjecati na smanjenje zagađenja šuma."
Iz
tematske rasprave "Hrvatsko šumarstvo za 21. stoljeće",
održane 20.o6.2000., vidi se da je i predsjednik Hrvatskog sabora
Zlatko Tomčić, odustao od svog stava
koji je imao kao ministar zaštite okoliša.
Oduševljen
je bio izjavama :
-
Ponosni smo što su nam šume najprirodnije,
najkvalitetnije i najstabilnije u Europi (S.
Matić) i
-
Šumarska politika osigurava šumarstvu
Hrvatske stabilan, uravnotežen i dugoročan razvoj na načelima
prirodnosti, bioraznolikosti, potrajnosti
(održivom razvoju) i samoobnovljivosti (!!!) resursa (Ž. Ledinski),
te
izjavljuje : " Sa zadovoljstvom sam čuo iskrene riječi o stanju
u jednoj značajnoj gospodarskoj oblasti. Moja nada se i ispunila.
Hrvatske šume su kako sam ovdje danas čuo izuzetno kvalitetne i da su
zapravo jedne od najkvalitetnijih u Europi." Iz toga se može
pretpostaviti da će Z. Tomčić i
njegov HSS ući u predizbornu kampanju s najkvalitetnijim šumama u
Europi.
Čelnici
LS-a, koji drmaju resorom zaštite okoliša, ministar B. Kovačević
i predsjednik saborskog odbora za zaštitu okoliša Zlatko Kramarić,
ući će također u predizbornu kampanju
sa nepostojećim "fantomskim" šumama, a birači,
koji nemaju pojma o šumama, takvu viziju puta u svijetlu budućnost
će prihvatiti.
Kasnije
se navodi u Šumarskom listu da se drvna zaliha od 1986. do 1996. god. povećala
od 25o na 27o milijuna kubnih metara, dok se očekuje u 2oo5. god. drvna
zaliha od 31o milijuna kubnih metara..
Zbog
te političke odluke i Damir Moćan promjenio
je svoje mišljenje i iz stručnog tabora prešao u politički.
Njegova transformacija je izgledala ovako.: U posebnoj Analizi za potrebe
Trgovačkog suda u Rijeci, Damir Moćan, šef Ekološkog odjela Uprave
šuma Delnice, navodi : "Zbog propadanja šuma Uprava šuma Delnice gubi
godišnje preko 3o.ooo kubnih metara drvne mase
četinjača, što predstavlja sveukupnu društvenu štetu od 12,26
milijuna DEM." Kao pomoćnik
direktora Hrvatskih šuma (političar) mjenja
svoje stručno mišljenje deponirano u spisima Trgovačkog suda u
Rijeci, Općinskog suda u Rijeci i Općinskog suda u Vrbovskom i
izjavljuje za Goranski Novi list (ožujak, 2ooo.) : "Vidljivo je da se u
šumama Gorskog kotara sječe znatno ispod
prirasta, pa dolazi do akumulacije drvne mase od 80.000 kubnih metara
godišnje."
Kako
se vidi iz prednjeg, goranske šume su, ni krive ni dužne, u raljama
politike. Pretpostavljam, da će Damir Moćan sa svojim HDZ-om ući
u predizbornu trku s novim "fantomskim" šumama Gorskog kotara .
Prognozira
se da će se za 4o godina povećati drvna zaliha od sadašnjih 200
kubnih metara po hektaru na 300 kubnih metara po hektaru, ili za 5o %.
Hrvatska će sa svojim "fantomskim"
šumama ući u svijetlu budućnost.
Gorani,
kao i većina građana Hrvatske, ne znaju niti će znati gdje se
nalaze te nove šume, koje će biti guste a ne razrijeđene kao danas.
Ako budu postavili Gorani to pitanje HRT-u, ravnatelj HRT-a angažirati će
sveznajuću i ekološkog eksperta HT Branku Šeparović,
koja će sa svojom ekipom doći u Gorski kotar i pronaći te guste
šume. Ako Šeparovići mogu pronaći i
guske zalutale u magli, nesumnjivo je da će pronaći i te šume.
Ja, koji krstarim godinama tim šumama, ne mogu naći takve revitalizirane
šume, odnosno šume mog djetinjstva.
Odgovorni
za stanje šumskog ekosustava G. kotara (političari, saborski zastupnici,
gradonačelnici i načelnici) nemaju određeni stav po tom
pitanju. On se mjenja u ovisnosti od direktiva dr.
Mladena Črnjara odgovornog za okoliš PG županije.
Tako
su osamdesetih godina šume bile ugrožene, a drvna se masa smanjivala.
Devedesetih godina šume su prestale biti ugrožene i drvna se masa povećavala,
što se vidi iz Prostornog plana PG županije. Dodjelom donacija stranih
banaka, šume su opet postale ugrožene, što se vidi iz Novog lista od
17.10.2oo2. Obične stanovnike Gorskog kotara te igre sa šumama uopće
ne interesiraju. Oni dobro znaju "koliko je sati i kome je
odzvonilo". Odlaze iz Gorskog kotara sa jalovinom i bukovinom, kao u onoj
pjesmi umrlog pjesnika iz Fužina " Lijepa naša
domovina, ode naša jelovina - Stare slave djedovina, brzo će i
bukovina."
VODE
ZA PIĆE I TLO : Prema izjavama naših političara (Zdravko Tomac,
Mato Arlović i dr.),
problema na tom području nema. Po njima je komparativna prednost Hrvatske
u odnosu na ostale tranzicijske zemlje i zemlje Europe, čista i pitka
voda, pa su iznenađeni što zbog toga nismo priključeni EU. Nije mi
poznato od koga su dobili te podatke. Od ministra B. Kovačevića
nisu mogli dobiti te podatke. On je sa svojim konzultantom V. Simončićem
izjavio na Donatorskoj konferenciji (2001) : "Hrvatska gotovo ne pročišćava
otpadne vode. Ostale tranzicijske zemlje Europe naprednije su u tom području
od Hrvatske. Ako se taj problem ne riješi, Hrvatska će vrlo skoro biti
suočena s ozbiljnim prijetnjama za rezerve pitke vode."
Nisu
mogli dobiti takve podatke ni od Zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske
županije po kome sadržaj štetnih tvari (nitrati, olovo, fenol, fosfor,
mangan i željezo) nekoliko puta prekoračuje dopuštene granične
vrijednosti za pitku vodu, pa stanovnici PG i LS županije piju zagađenu
vodu štetnu po zdravlje.
Nije
mi jasno zašto su naprijed navedeni političari prihvatili
početkom godine Nacionalni plan djelovanja na okoliš u kome se
nalaze podaci koji pobijaju njihove izjave.
Navodim
samo sažetak stanja okoliša iz tog plana :
·
Republika Hrvatska ima vrlo mali broj uređaja
za pročišćavanje otpadnih voda.Zbog toga i slabog funkcioniranja
izgrađenih uređaja imamo stalno povećanje razine zagađenja
voda
·
Na području Gorskog kotara kiselost tla
uslijed kiselih kiša povećala se za 25 godina preko 100 puta.
·
Analize uzoraka tla u Gorskom kotaru
pokazale su da je tlo znatno opterećeno teškim kovinama i kiselinama.
·
Prioritetni problem šuma je pojačani
pritisak na šumske ekosustave, propadanje šuma i nedovoljna zaštita biološke
raznolikosti u najotvorenijim šumama.
Pretpostavljam,
da taj plan nisu ni pročitali, jer je okoliš za većinu političara
trećerazredni problem, bez obzira da li se radi o vladajućoj
garnituru ili opoziciji.
Također
mi nije jasno zašto glavni vodopravni inspektor Željko Makvić
u radio-emisijama izjavljuje (imam snimak izjave) da su vode koje ulaze u
vodoopskrbne sustave ispravne i da kvalitetna voda treba da bude komparativna
prednost Hrvatske u odnosu na druge zemlje. U radio emisiji "Kako zemlja
diše", snimljenoj 3.05.2002. god., nije mi znao odgovoriti na pitanje što
se događa sa kiselim kišama koje padaju iz kišnih oblaka. Ako ne padaju
na šume, tlo, vodotoke i dr. gdje im se gubi
trag. Izgleda da im se gubi trag kao i ogromnim rezervama raškog ugljena za
potrebe TE "Plomin 2", zbog kojih sam osamdesetih godina bio
kandidat za besplatno ljetovanje na Golom otoku. On nema pojma o tome da su kiše
što padaju u Gorskom kotaru najkiselije u Hrvatskoj i da suhe i mokre depozicije
dušika (N) i sumpora (S) deseterostruko prekoračuju granične
vrijednosti. Ne čita izvještaje DHMZ- i EMEP-a o kiselim depozicijama.
Također mi nije znao ili htio odgovoriti što se događa sa otpadnim
vodama industrije i kanalizacije, pošto se te otpadne vode uglavnom ne pročišćavaju.
Ako
je tlo Gorskog kotara zagađeno kiselinama, teškim kovinama i drugim štetnim
tvarima, postavlja se pitanje na osnovi kojih podloga Fakultet za turistički
i hotelski menadžment Ika radi studiju
ekoturizma, zdrave hrane i ekološke poljoprivrede u Gorskom kotaru?
Pošto
se autori ove studije i čelnici Gorskog kotara pozivaju kod ovih studija
i projekata na donacije za projekt KEC (Očuvanje krških ekosustava)
vrijedan 8,37 milijuna dolara od Svjetske i Europske banke za obnovu i
razvitak i državnog proračuna (dva izvora podatka : Novi list i web
stranice ministarstva za okoliš), napominjem da
ne vjerujem da će se
ovim donacijama zaštititi i očuvati ekosustav Gorskog kotara.
Naime,
putem web stranica ministarstva zaštite okoliša (www.mzopu.hr)
vidi se da će se iz tih sredstava financirati:
-
jačanje nacionalnog sustava zaštite bioraznolikosti,
-
jačanje svijesti (?),
-
podrška javnosti (?),
-
inventarizacija, kartiranje
i praćenje stanja bioraznolikosti,
-
uspostava i osposobljavanje nacionalnih i
lokalnih mehanizama za zaštitu bioraznolikosti,
-
podrška održivom razvoju,
-
vođenje i praćenje projekata,
savjetničke usluge i dr.
Nije
teško zaključiti da će od te papirologije,
kao i do sada, imati koristi samo podobni, koji će slijediti direktivu
političke elite, dok će ekosustavu Gorskog kotara to malo koristiti.
ČETVRTA
PRIČA
PRETVORBA
TE "Plomin 1 i 2" u objekt koji nema utjecaja na okoliš
Prema
proračunima opterećenja ekosustava Gorskog kotara štetnim tvarima,
kao rezultat rada TE Plomin u osamdesetim i devedesetim godinama, to je opterećenje
bilo tri puta veće od graničnih vrijednosti.
Da
bi «eliminirali» štetan utjecaj TE «Plomin 2» na ekosustav Gorskog
kotara, koordinatori Strategije sa
dr. Goranom Granićem
na čelu i poltronima HEP-a («države u državi») u materijalima uz
Studiju utjecaja tog objekta na okoliš, između ostalog navode:
-
da sumporni oksidi poslije emitiranja u
atmosferu ne podliježu procesima kemijske pretvorbe i mokrog taloženja
(sulfati i kisele kiše) jer se ponašaju u dimnoj perjanici kao
i n e r t n i plinovi (str.
4-28 proračuna). Nevjerojatno, ali istinito.
-
da
u slučaju ove termoelektrane dominira prijenos zračnim strujama
prema jugozapadu, tako da kisele kiše zbog te termoelektrane mogu
predstavljati opasnost prvenstveno za susjednu Italiju.(DHMZ),
-
da opasnost od kiselih kiša izazvanih radom
elektrane, na tlu Istre, Kvarnera i G.kotara nije fizikalno fundirana, premda
može djelovati zastrašujuće na neupućene.(RHMZ)
Nakon
naprijed navedene političke pretvorbe štetnih plinova iz TE «Plomin 2»
u inertne, HEP je odlučio izbaciti
iz svog programa izgradnju postrojenja za odsumporavanje
dimnih plinova. Da bi nadležni organi to prihvatili, postupljeno
je na slijedeći način:
-
obavješteno
je Izvršno vijeće Sabora SRH da zbog velikog sadržaja sumpora u raškom
ugljenu, nema u svjetskoj praksi tehnologije za takav proces odsumporavanja
i
-
pokrenuta je akcija da se Postrojenje za odsumporavanje
dimnih plinova raškog ugljena tretira kao z a g a đ i v a č.
Zahvaljujući
bezrezervnoj podršci svih zastupnika iz
Istarsko-primorsko-goranskog područja u Saboru SRH, koji su me podržavali
u suprotstavljanju ovakvim pretvorbama i makinacijama, Sabor SRH velikom je većinom
glasova prihvatio moj stav.
PRETVORBA
rezervi raškog ugljena
Osamdesete
godine čuvene su i po p
r e t v o r b i nepostojećih
rezervi raškog ugljena u rezerve koje će osigurati rad buduće TE «Plomin
2» s pogonom na raški ugljen, cijeli vijek njenog trajanja. Rezerve su izmišljene
po želji m o ć n i h
drugova iz trojke (Marković-Milović-Režek),
kako bi se zaposlili kapaciteti socijalističkih giganata «Rade Končar»,
«Đuro Đaković» i «INGRA». Tih
rezervi je brzo nestalo. «Pojela ih maca». Ostao je samo društveni gubitak
od preko 300 milijuna DEM. Nitko nije odgovarao. Glavni akter pretvorbe i
stvaranja fantomskih rezervi raškog ugljena dr. Enzo
Tireli, za zasluge oko pretvorbe, postao je
ministar energetike (prijedlog SDP-a) Ja sam po okružnici diraktora
Instituta za elektroprivredu Zagreb Ive Božine od
23. 09.1985. postao osoba koja tvrdnjom da nema dovoljno ugljena
u z n e m i r a v a
j a v n o s t što
je tada bio verbalni delikt i dobivanje besplatne karte za
«ljetovanje» na Golom otoku.
Regionalni političari (čitaj: Koordinacija DPZ ZO Rijeka) odužili
su mi se za iznošenje znanstveno-stručne
istine, dovođenjem moje plaće na nivo plaće
administratora u Rafineriji nafte Rijeka. Da bih izbjegao otkaz, spasio sam se
bijegom u prijevremenu mirovinu.
Prof.dr.
Mate Gazarek, bivši dekan Geotehničkog
fakulteta u Varaždinu, koji me je javno podržavao , nije imao tu sreću
kao ja. Izbačen je s posla, ali je smrt, nažalost, došla brže od
pravde. Ostao je nekrolog Sindikata znanosti, koji govori o općoj
atmosferi u Hrvatskoj:
«U
ovoj Hrvatskoj slučaj Gazarek
simbol je civilizacijskoj urušavanja pravne države, moralne slabosti vlasti,
vučjih odnosa u zemlji, zaostalosti demokratske svijesti obnašatelja
vlasti i niskog morala stručnjaka neintelektualnih
svojstava, koji upravljaju gospodarstvom, strukom i sveučilištem. Slučaj
Gazarek proizveo je
s t r a h , nezamjeranje i nesigurnost većine stručnjaka i
znanstvenika.»
Krivac
za slučaj Gazarek, nagrađen je
veleposlaničkim mjestom.
PETA
PRIČA
PRETVORBA
Koksare Bakar u dežurnog krivca za propadanje ekosustava Gorskog
kotara.
Nakon
pretvorbe TE «Plomin 2» u objekt koji nema štetnog utjecaja na šumski
ekosustav Gorskog kotara, primorsko-goranski političari odlučuju da
se izvrši pretvorba Koksare Bakar u
j e d i n o g krivca
po zdravlje pučanstva, te flore i faune šireg područja Bakarskog
zaljeva . U cilju što uspješnije pretvorbe, po projektu političara «Poslije
koksare-raj na zemlji», Slavko Linić
osigurao je iz riječkog općinskog proračuna 50 000 DEM. Jedan
od aktera te pretvorbe, kao član Savjeta projekta, bio je
i dr. Viktor Simončić
pomoćnik ministra zaštite okoliša. U tom projektu «Strategija razvoja
Bakarskog zaljeva» konstatirano je:
-
da dimni plinovi iz Koksare Bakar nošeni
vjetrovima, direktno pušu prema Gorskom kotaru,
-
da ostali vjetrovi sa dimnim plinovima domaćih
i prekograničnih zagađivača
z a -o b i l a z e Gorski
kotar.
Na
taj su način ovi autori dali «značajan doprinos» meteorologiji i
ekologiji, kao multidisciplinarnoj znanosti, iako za takav doprinos Europa
nema razumijevanja.
Moji
su proračuni (1994) pokazali da srednje godišnje koncentracije štetnih
plinova i depozicije štetnih tvari, kao rezultat
djelovanja koksare Bakar, ne prekoračuju
granične vrijednosti za stanovništvo i vegetaciju. Mjerenja oštećenosti
šuma Gorskog kotara od strane Uprave šuma Delnice za period poslije
zatvaranja koksare Bakar, pokazala
su da su moji proračuni ispravni. To je potvrdio i Institut za energetiku
i zaštitu okoliša EKONERG iz Zagreba u svom Mišljenju od 15.06.1993. Propadanje šuma je
nastavljeno uzlaznim trendom.
U
nemogućnosti da se suprostavi rezultatima
mjerenja oštećenosti goranskih šuma i mišljenju EKONERG-a
dr. Viktor Simončić,
pomoćnik ministra zaštite okoliša, mijenja svoje prvobitno mišljenje i
za Novi list izjavljuje .
"Utjecaj
Koksare na ekosustav Gorskog kotara sumpornim dioksidom i derivatima-
sulfatima, općenito prihvaćenim kao glavnim uzročnikom
degradacije šuma u Europi, relativno je nizak i u apsolutnom iznosu je ispod
najstrožih normi."
Koliko
mi je poznato honorare Liniću nije vratio.
ŠESTA
PRIČA
OSTALE
PRETVORBE NASTALE SPREGOM
POLITIČRA I STRUKE
Promjenom
politike u devedesetim godinama s političkim projektom "Hrvatska,
raj na zemlji i nacionalni park Europe", svi nadležni i odgovorni za zaštitu
okoliša odustaju od jedistvenog stava o ugroženosti
ekosustava Gorskog kotara. Uz moj stav ostao je Institut za energetiku i zaštitu
okoliša "Ekonerg" Zagreb, Institut za
medicinska istraživanja i medicinu rada Zagreb i Odbor za prostorno
planiranje i unapređenje okoliša Grada Rijeke, čiji sam bio
predsjednik. Nedugo iza toga
čelnici Grada Rijeke rasturaju taj Odbor, kao nepotreban u uvjetima kada
nema više takvih problema u Primorsko-goranskoj županiji i Rijeci.
Š
U M E : Politička elita Hrvatske donijela je odluku
da se približavanje i priključenje Republike Hrvatske Europskoj
uniji izvede sa šumama koje su u odnosu na europske i svjetske šume posebne
po tome što se kod propadanja šuma i sušenja stabala ne smanjuje drvna masa
već se ista povećava, što se ne dešava sa europskim i svjetskim šumama.
Što su nam se zbog toga Europa i svijet smijali, to naše čelnike nije
zabrinjavalo.
Ova
politička odluka ugrađena je u Nacionalnu strategiju zaštite okoliša
i Nacionalni plan djelovanja na okoliš (NN 46/2002.). Tako na str.
2279. piše : " Zdravstveno stanje šuma pogoršava se posljednjih
desetak godina (1986-1996) Po
jakosti sušenja na prvome je mjestu obična jela, a na drugome hrast lužnjak.
Suše se i smreka, jasen, bukva, lipa i borovi." Kao zaključak
izveden iz takvog stanja autori tih dokumenata na str. 2225. navode : "U
razdoblju 1986-1996. drvna zaliha povećavala se 1 % godišnje."
Takav zaključak ugrađen je i u Prostorni plan PG županije, čime
je voljom politike zabranjeno
smanjivanje drvne mase u goranskim šumama bez obzira na njihovo propadanje
Čelnici
Šumarskog fakulteta u Zagrebu, Šumarskog instituta u Jastrebarskom i
Hrvatskog šumarskog društva (političari), ocjenili
su da treba poštivati političku odluku i da ne bi bilo u njihovom
interesu da i dalje podržavaju rezultate istraživanja propadanja šuma
Gorskog kotara za koja su izdvojena velika društvena sredstva.
Odustaju od rezultata tih istraživanja i u priopćenju za Vladu i
Sabor navode (1994) : "Šumarski stručnjaci sačuvali su
prirodne šume Gorskog kotara. Danas su one i uzor šumarima svijeta i
spomenik stručnoga stoljetnoga gospodarenja šumama. Drvna zaliha je za
posljednje 33godine porasla oko 1 % godišnje. Napominju, da treba zaustaviti
daljnje propadanje šuma i utjecati na smanjenje zagađenja šuma."
Iz
tematske rasprave "Hrvatsko šumarstvo za 21. stoljeće",
održane 20.o6.2000., vidi se da je i tadašnji predsjednik Hrvatskog
sabora Zlatko Tomčić, odustao od svog
stava koji je imao kao ministar zaštite okoliša.
Oduševljem
je bio izjavama :
-
Ponosni smo što su nam šume najprirodnije,
najkvalitetnije i najstabilnije u Europi (S.
Matić). Šumarska
politika osigurava šumarstvu Hrvatske stabilan, uravnotežen i dugoročan
razvoj na načelima prirodnosti, bioraznolikosti,
potrajnosti (održivom razvoju) i
samoobnovljivosti (!!!) resursa (Ž. Ledinski).
Izjavljuje
: " Sa zadovoljstvom sam čuo iskrene riječi o stanju u jednoj
značajnoj gospodarskoj oblasti. Moja nada se i ispunila. Hrvatske šume
su kako sam ovdje danas čuo izuzetno kvalitetne i
zapravo jedne od najkvalitetnijih u Europi.".
Z. Tomčić i njegov HSS ušli su u
predizbornu kampanju s najkvalitetnijim šumama u Europi.
Čelnici
LS-a, koji su tada upravljali resorom zaštite okoliša, ministar B. Kovačević
i predsjednik saborskog odbora za zaštitu okoliša Zlatko Kramarić,
ušli su također u predizbornu kampanju
sa nepostojećim "fantomskim" šumama, a birači,
koji nemaju pojma o šumama, takvu viziju puta u svijetlu budućnost
prihvaćaju..
Kasnije
se navodi u Šumarskom listu da se drvna zaliha od 1986. do 1996. god. povećala
od 25o na 27o milijuna kubnih metara, dok se očekuje u 2oo5. god. drvna
zaliha od 31o milijuna kubnih metara.. Zbog te političke odluke i Damir
Moćan promjenio je svoje mišljenje i iz stručnog
tabora prešao u politički. Njegova transformacija je izgledala ovako.: U
posebnoj Analizi za potrebe Trgovačkog suda u Rijeci, Damir Moćan,
šef Ekološkog odjela Uprave šuma Delnice, navodi : "Zbog propadanja šuma
Uprava šuma Delnice gubi godišnje preko 3o.ooo
kubnih metara drvne mase četinjača, što predstavlja sveukupnu društvenu
štetu od 12,26 milijuna DEM." Kao
pomoćnik direktora Hrvatskih šuma (političar) mjenja
svoje stručno mišljenje deponirano u spisima Trgovačkog suda u
Rijeci, Općinskog suda u Rijeci i Općinskog suda u Vrbovskom i
izjavljuje za Goranski Novi list (ožujak, 2000.)
Vidljivo
je da se u šumama Gorskog kotara sječe znatno ispod
prirasta, pa dolazi do akumulacije drvne mase od 80.000 kubnih metara
godišnje."
Kako
se vidi iz prednjeg, goranske šume su, ni krive ni dužne, u raljama
politike. Ulazi se u predizbornu trku s novim "fantomskim" šumama
Gorskog kotara . . Prognozira se da će se za 4o godina povećati
drvna zaliha od sadašnjih 200 kubnih metara po hektaru na 300 kubnih metara
po hektaru, ili za 5o %. Tako će Hrvatska
sa svojim "fantomskim"
šumama ući u svijetlu budućnost.
Gorani,
kao i većina građana Hrvatske, ne znaju niti će znati gdje se
nalaze te nove šume, koje će biti guste a ne razrijeđene kao danas.
Gorani
se ponašaju kao ovce slijepo slušajući svoje ovne predvodnike. Ništa
ih ne interesira. Ne razumiju zašto nešto pokušavam, kada nema nikakvih šansi.
Oni dobro znaju "koliko je sati i kome je odzvonilo". Odlaze iz
Gorskog kotara sa jalovinom i bukovinom, kao u onoj pjesmi umrlog pjesnika iz Fužina
" Lijepa naša domovina, ode naša jelovina - Stare slave djedovina, brzo
će i bukovina."
Odgovorni
za stanje šumskog ekosustava G. kotara (političari, saborski zastupnici,
gradonačelnici i načelnici) nemaju određeni stav po tom
pitanju. On se mjenja u ovisnosti od direktiva dr.
Mladena Črnjara odgovornog za okoliš PG županije.
Tako
su osamdesetih godina šume bile ugrožene, a drvna se masa smanjivala.
Devedesetih godina šume su prestale biti ugrožene i drvna se masa povećavala,
što se vidi iz Prostornog plana PG županije. Dodjelom donacija stranih
banaka, šume su opet postale ugrožene, što se vidi iz Novog lista od
17.10.2oo2.
VODE
ZA PIĆE I TLO : Prema izjavama naših političara (Zdravko Tomac,
Mato Arlović i dr.),
problema na tom području nema. Po njima je komparativna prednost Hrvatske
u odnosu na ostale tranzicijske zemlje i zemlje Europe, čista i pitka
voda, pa su iznenađeni što zbog toga nismo priključeni EU. Nije mi
poznato od koga su dobili te podatke. Od ministra B. Kovačevića
nisu mogli dobiti te podatke. On je sa svojim konzultantom V. Simončićem
izjavio na Donatorskoj konferenciji (2001) : "Hrvatska gotovo ne pročišćava
otpadne vode. Ostale tranzicijske zemlje Europe naprednije su u tom području
od Hrvatske. Ako se taj problem ne riješi, Hrvatska će vrlo skoro biti
suočena s ozbiljnim prijetnjama za rezerve pitke vode."
Nisu
mogli dobiti takve podatke ni od Zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske
županije po kome sadržaj štetnih tvari (nitrati, olovo, fenol, fosfor,
mangan i željezo) nekoliko puta prekoračuje dopuštene granične
vrijednosti za pitku vodu, pa stanovnici PG i LS županije piju zagađenu
vodu štetnu po zdravlje.
Nije
mi jasno zašto su naprijed navedeni političari prihvatili
početkom godine Nacionalni plan djelovanja na okoliš u kome se
nalaze podaci koji pobijaju njihove izjave
Navodim
samo sažetak stanja okoliša iz tog plana :
·
Republika Hrvatska ima vrlo mali broj uređaja
za pročišćavanje otpadnih voda.Zbog toga i slabog funkcioniranja
izgrađenih uređaja imamo stalno povećanje razine zagađenja
voda
·
Na području Gorskog kotara kiselost tla
uslijed kiselih kiša povećala se za 25 godina preko 100 puta.
·
Analize uzoraka tla u Gorskom kotaru
pokazale su da je tlo znatno opterećeno teškim kovinama i kiselinama.
Prioritetni
problem šuma je pojačani pritisak na šumske ekosustave, propadanje šuma
i nedovoljna zaštita biološke raznolikosti u najotvorenijim šumama.
Ako
je tlo Gorskog kotara zagađeno kiselinama, teškim kovinama i drugim štetnim
tvarima, postavlja se pitanje na osnovi kojih podloga Fakultet za turistički
i hotelski menadžment Ika radi studiju
ekoturizma, zdrave hrane i ekološke poljoprivrede u Gorskom kotaru?
Pošto
se autori ove studije i čelnici Gorskog kotara pozivaju kod ovih studija
i projekata na donacije za projekt KEC (Očuvanje krških ekosustava)
vrijedan 8,37 milijuna dolara od Svjetske i Europske banke za obnovu i
razvitak i državnog proračuna (dva izvora podatka : Novi list i web
stranice ministarstva za okoliš), napominjem da
ne vjerujem da će se
ovim donacijama zaštititi i očuvati ekosustav Gorskog kotara.
Naime,
putem web stranica ministarstva zaštite okoliša vidi se da će se da
će se ova sredstva koristiti za slijedeće akcije :
-
jačanje nacionalnog iz tih sredstava
financirati sustava zaštite bioraznolikosti,
-
jačanje svijesti (?),
-
podrška javnosti (?),
-
inventarizacija, kartiranje
i praćenje stanja bioraznolikosti,
-
uspostava i osposobljavanje nacionalnih i
lokalnih mehanizama za zaštitu bioraznolikosti,
-
podrška održivom razvoju,
-
vođenje i praćenje projekata,
savjetničke usluge i dr.
Nije
teško zaključiti da će od te papirologije,
kao i do sada, imati koristi samo podobni, koji će slijediti direktivu
političke elite, dok će ekosustavu Gorskog kotara to malo koristiti.
Kliknite ovdje za skidanje Word dokumenta