Prekogranična
analiza (TDA) za sliv rijeke Dunava (
U
okviru UNDP/GEF Programa smanjenja onečišćenja Dunavskog slivnog
područja utvrđeno je 130 glavnih
industrijskih onečišćivača (kritičnih točaka
ili 'hot spots'). Velik broj tih tvrtki doprinosi
prekograničnom onečišćenju u obliku hranjivih tvari (nutrijenata)
i/ili postojanih organskih onečišćivača (POPs).
Iz
priložene karte slivova vidi se da većina nepročišćenih
otpadnih voda sa kiselim kišama i prekograničnim donosom otpadnim voda gravitraju
površinskim vodama koje opet gravitiraju crnomorskom slivu (gornja slika), pa
je, analogno tome, jasno da su najzagađenije rijeke Podunavlja.(Map 8).
Na
donjoj slici se vidi da se koncentracije štetnih tvari povećavaju idući
od istočnog prema zapadnom dijeli Hrvatske, što je rezultat uzajamnog
djelovanja svih izvora zagađenja na vodotoke koji gravitiraju Podunavlju
i susjednim istočnim zemljama.
Naprijed
navedene analize dopunjuju istraživanja
u sklopu Nacionalnog plana djelovanja na okoliš, koji je prihvatio Sabor (NN br.
46/2002).
Cilj
je usklađivanje s normama zaštite okoliša prema Konvenciji, istovremeno
uvažavajući njihove potrebe da ostanu konkurentne i da se nose sa
socijalnim posljedicama tehnološke modernizacije.
Glavni
cilj projekta je utvrđivanje stanja onečišćenosti Dunava,
pronalaženje onečišćivača te, sukladno metodologiji čistije
proizvodnje, smanjenje štetnog utjecaja na Dunav.
REC,
u ime UNDP-GEF-ovog Regionalnog projekta zaštite Podunavlja, objavljuje Natječaj
za dodjelu financijskih potpora projektima nevladinih udruga koji se odnose na
problem smanjenja onečišćenja Podunavlja nutrijentima
(hranjivim tvarima) i toksičnim kemikalijama.
Konvencija
o zaštiti Dunava (DRPC) stupila je na snagu 1998. godine, nakon što ju je
ratificiralo osam podunavskih država i Europska komisija.
Međunarodna
komisija za zaštitu Dunava (ICPDR)
Ciljevi
ICPDR-ova Zajedničkog programa djelovanja na zaštiti Podunavlja 2001.
– 2005. godine usmjereni su na poboljšanje ekološkog i kemijskog sastava
vode.
DRP
je trenutno usredotočen na smanjenje onečišćenja nutrijentima
i podupiranje prekogranične suradnje. Ovaj je regionalni projekt već
dugo u tijeku i kao takav objedinjavaj ukupno 80-ak aktivnosti. Program
financijske potpore za zaštitu Podunavlja samo je jedan od ciljeva
regionalnog programa koji potiče uključivanje javnosti u donošenje
odluka o okolišu i podupire zajedničke akcije za smanjenje onečišćenja
i zaštitu ekosustava.
Nevladine
udruge i ostali zainteresirani subjekti mogu na nacionalnoj i regionalnoj
razini pridonijeti smanjenju nutrijenata i toksičnih
tvari u vodama na području Podunavlja. Nevladine udruge mogu pokrenuti
izravne akcije za smanjenje onečišćenja ili pak akcije koje potpomažu
proces rješavanja problema. Ti se projekti mogu izravno baviti smanjenjem
broja difuznih i točkastih izvora onečišćenja, te prekograničnim
i nacionalnim problemima koji su prisutni u utvrđenim kriznim područjima.
Naivno
pretpostavljajući da natječaji za dodjelu potpora nisu
ispolitizirani i da ne predstavljaju sredstvo za pretvorbu nevladinih
udruga u poltrone vladajućih garnitura, ja sam se preko nevladine udruge Kneje,
kao voditelj projekta, prijavio na
natječaj za dodjelu potpora sa projektom:
Ugrožavanje
ekosustava Podunavlja - stanje, uzroci, posljedice i rješenja i to najprije REGIONALNOM
CENTRU ZAŠTITE OKOLIŠA za
Srednju i Istočnu Europu, a kasnije MZOPUIG, čiji kratki sadržaj
navodim :
Istraživanja,
sadržana u projektu, pokazuju da su količine štetnih tvari koje
dospijevaju u Dunav iznimno velike, te potječu uglavnom od nepročišćenih
otpadnih voda i kiselih kiša. Takvim su zagađivanjem ozbiljno ugroženi
izvori pitke vode. Od štetnih tvari posebno su štetni nitrati i teški
metali, koji se nagomilavaju u hranidbenom lancu i predstavljaju veliki rizik
za ljude i vodene organizme. Dokazana je njihova štetnost i uzajamna veza sa
pojavom kancerogenih oboljenja. Istraživanja županijskih zavoda za javno
zdravstvo pokazuju da da se postotak kancerogeneih
oboljenja u Hrvatskoj povećava iz godine u godinu za razliku od zemalja
EU kod kojih nemamo uzlazni već silazni trend. To je jedan od ograničavajućih
faktora ulaska Hrvatske u EU. Visoki sadržaj nitrata i teških metala u
vodama i tlu također je ograničavajući faktor za prelazak na
ekološku poljoprivredu i proizvodnju zdrave hrane. Projekton
su date mjere za sprječavanje i i smanjenje
nitrata i teških metala, kao što su:
-
kompletno
(mehaničko, biološko i kemijsko) pročišćavanje otpadnih voda,
-
smanjenje
emisija štetnih tvari zamjenom nepovoljnih goriva (mazut, lož ulje i ugljen)
sa zemnim plinom,
-
odustajanje
od politike "visokih dimnjaka", kao uvjet da se smanji prekogranični
donos dušika (nitrati) i teških metala na naše područje,
-
usporavanje
propadanja šuma koje sprečavaju zagađenje podzemnih voda sa
nitratima i teškim metalima,
-
izdvajanje
nitrata i teških metala iz vodoopskrbnih sustava putem specijalnih prirodnih
supstrata na bazi zeolita (SPS) i
-
mjerama
prisile putem inspekcijskih organa pustiti u pogon uređaje za pročišćavanje
otpadnih voda i stalno ih
koristiti.
Priložio
sam i preporuku renomiranog Instituta EKONERG iz Zagreba :
Regionalni
centar zaštite okoliša za Srednju i Istočnu Europu
Ured
u Hrvatskoj
n/r
gđa. Dalia Matijević,
Voditelj projekata
Đorđićeva
8a, 10000 Zagreb
Zagreb,
22. svibnja 2003
Predmet:
Pismo preporuke za projekt «Utjecaj kiselih kiša, nepročišćenih
otpadnih voda i propadanja šuma na zagađenje Podunavlja i mjere za sprječavanje
i smanjenje nitrata i teških metala»
Poštovana
gospođo Matijević,
Koristimo
ovu prigodu da Vam, ispred EKONERG – Instituta za energetiku i zaštitu
okoliša, preporučimo gore naslovljeni projekt kojeg je nevladina udruga
Društvo za širenje pozitivne svijesti i unaprjeđenje življenja KNEJA
prijavila Regionalnom centru zaštite okoliša za Srednju i Istočnu
Europu za dobivanje financijske potpore.
Držimo
da su ovaj projekt i njegovi ciljevi važni za smanjenje onečišćenja
i zaštitu Podunavlja jer definiraju niz mjera čijom bi se primjenom
smanjilo prekogranično i regionalno onečišćenje područja
na kojem vodotokovi gravitiraju Podunavlju i to
posebice dušikovim spojevima i teškim metalima.
Na
kraju, želimo istaknuti da je EKONERG, koji je i partner KNEJA-i na ovom
projektu, vodeća domaća konzultantska tvrtka na području zaštite
okoliša, s dugogodišnjim iskustvom u problematici prekograničnog i
regionalnog onečišćenja zraka i određivanja kapacitivnih
mogućnosti ekosustava za trajni prihvat ovih onečišćenja.
S
poštovanjem
Davor
Vešligaj, dipl.inž.
Direktor
Odjela za zaštitu atmosfere
EKONERG
– Institut za energetiku i zaštitu okoliša
Odgovor
gospođe Matijević je bio :
Zahvaljujem
vam se na kvalitetnu pruženu priliku da pročitam jedinstvenu analizu i
dijagnozu stanja u okviru problematike koja doista zaslužuje pažnju
(06.05.2oo3).
-
Sve je OK. Svoje formalne obveze u kontekstu Natječaja ste za sada
uredno ispunili 14.05.2003.).
-
Pripremite Konačni prijedlog projekta čiji ste koncept predočili
na poziv REC-a (02.06.2003).
-
Projekt izgleda OK. Zaista se ne navodi u smjernicama nikakva dodatna
dokumentacija koja se obično zahtijeva. Ne brinite. Vi ste svoje obveze
izvršili i prije roka. Ukoliko procjenim da treba
reagirati i dostaviti još neštos vaše strane,
to neće utjecati na odluku da idete na natječajni postupak
(27.08.2003).
Projekt
zadovoljava također propozicije iz Natječaja MZOPU
jer :
-
donosi nove ideje i nove modele razvoja i načina
za rješavanje postojećih problema,
-
zadovoljava opće potrebe,
-
je to projekt koji po propozicijama ima prednost
u financiranju, zbog toga što je usklađen s nacionalnom strategijom zaštite
okoliša
zbog toga što vrši promidžbu zaštite okoliša i održivog
razvoja i
-
daje objektivne i istinite informacije, u
smislu odredbi Zakona o zaštiti okoliša, o stanju ekosustava Podunavlja.
Treba
napomenuti da je Nacionalna strategija zaštite okoliša (NN br.
46/2002), izraz nastojanja da se Republika Hrvatska prilagodi konceptu održivog
razvoja, usmjeri na približavanje i priključenje Europskoj uniji
(EU) i uvede okoliš kao jednu od dimenzija u sve velike teme ekonomskog i
socijalnog razvoja.
"Ugrožavanje ekosustava Podunavlja ,stanje, uzroci, posljedice i
rješenja"
Cilj projekta je smanjenje prekograničnog i regionalnog donosa teških
metala na područje gdje vodotokovi
gravitiraju Podunavlju.
Projektne aktivnosti nisu vezane za prioritetna područja
natječaja. Udruzi se predlaže
da seza mišljenje o projektu
i eventualno
financiranje obrati nadležnim tijelima: Ministarstvu poljoprivrede, šumarstva
i vodnog gospodarstva te Hrvatskom zavodu za javno zdravstvo.
Ministrica je ocijenila da potporu trebaju dobiti slijedeći projekti
vezani za prioritetna područja natječaja i
to :
I REC je slično postupio.
Projekt je odbijen uz slijedeće obrazloženje :
""Osnovna je zamjerka projektu da se zapravo ne radi o projektu koji
se bavi problematikom upravljanja vodama, kako to definira Dunavska
Konvencija", uz napomenu D. Matijević
: "Uzdam se u vašu procjenu da ja osobno nisam odgovorna za vaše
nezadovoljstvo"
Kada sam od gđe D. Matijević
tražio objašnjenje za ovako naglu promjenu svog stava, izbjegla je odgovor.
Odgovor sam dobio od osobe REC-a, koja se nije željela predstaviti i koja mi
je odgovorila. "Promjena kod moje šefice je posljedica intervencije dr.
Gorana Granića koji je izjavio da moj projekt ne odgovara
energetsko-industrijskom lobiju zbog visokih sredstava koja bi trebalo uložiti
za realizacijo mog, odnosno Knejinog
projekta"
Na
koji način REC i MZOPU rješavaju zaštitu
Podunavlja, vidi se iz naslova odobrenih projekata za koje su izdvojena
znatna sredstva:
REC
Regionalni centar za zaštitu Podunavlja REC dodijelio je 50.000 EURA
nevladinim udrugama za projekte koji se odnose na smanjenje zagađenja
Podunavlja hranjivim tvarima i toksičnim kemikalijama.
Na koji će se način, po ocjeni REC-a, smanjiti zagađenje
Podunavlja?
To
se vidi se iz naslova odobrenih projekata:
Komentar nije potreban.
MZOPU
Koje su, osim naprijed navedenih, projektne aktivnosti nevladinih udruga, po
ocjeni MZOPUIG i ministrice zaštite okoliša, vezane za prioritetna područja
natječaja za 2004. god.?
Napominjem,
da je za niže navedena prioritetna područja izdvojeno 2004. god. 1980000
kn ( 35 projekata).
O: To su za MZOPUIG slijedeća prioritetna područja natječaja:
Ni ovdje komentar nije potreban.
Iz prednjeg slijedi da je ekosustavu Podunavlja
ODZVONILO.
Stav
ministrice Marine Matulović nije me
iznenadio. To je nastavak njene antiekološke i antiokolišne
politike. Shvatio sam da kod dodjeljivanja potpora nevladinim
udrugama glavnu riječ ima energetsko-industrijski lobi kojemu
je interes isključivo p r o f i t, i da zbog toga MZOPUIG, REC,
Institut Otvoreno drštvo, Zagrebačka banka i
dr,, daju potpore samo za projekte koji ne predviđaju
sanaciju
stanja.
Zbog toga su potpore dobili projekti koji nemaju
veze sa održivim
razvojem i zaštitom okoliša .
Na
taj način ministrica Marina Matulović, u
interesu energetsko-industrijskog lobija i neodrživog razvoja
i g n o r i r a :
Ciljevi
ICPDR-ova Zajedničkog programa djelovanja na zaštiti Podunavlja 2001.
– 2005. godine usmjereni su na poboljšanje ekološkog i kemijskog sastava
vode.
Da
bi "dokazala" da je njen stav o čistoći i nezagađenosti
hrvatskih voda iznad svih mjerenja i istraživanja, izbacila je sa web
stranice Ministarstva područje "VODE", što je u suprotnosti sa
zakonima vezanim za pristup iformacijama.
Da
bi obmanuli predstavnike EU, umjesto zakona koji se ne poštuju, na prijedlog
MZOPU Hrvatski Sabor izglasao je Zakon o potvrđivanju Konvencije o
pristupu informacijama, sudjelovanju javnosti u odlučivanju i pristupu
pravosuđu u pitanjima okoliša (Aarhuška
konvencija) koji je izradilo Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja
i graditeljstva. Opet neke nove igre s EU. Ne vjerujem da će takav potez
EU prihvatiti.
5. Espoo
konvenciju.
Prema
podacima Ministarstva zaštite okoliša, prostornog uređenje i
graditeljstva (u daljem tekstu : Ministarstvo), Konvencija Ujedinjenih naroda
o procjeni utjecaja na okoliš preko državnih granica, donesena je 1991.
godine a stupila je na snagu 1997. Od tada je broj stranaka i praktična
primjena Konvencije u kontinuiranom porastu. Hrvatska je Konvenciju
ratificirala 1996. godine. Glavna odrednica Konvencije je da ukoliko bi
planirana aktivnost u nekoj od država stranaka mogla prouzročiti značajne
prekogranične utjecaje tada Konvencija nudi odgovore kao sredstvo
smanjenja negativnog utjecaja na okoliš.
Za
bolju realizaciju procesa procjene utjecaja na okoliš, kako tvrdi
Ministarstvo, Konvencijom je
predviđeno sudjelovanje javnosti uključenih stranaka, prvenstveno
stručnjaka, stručnih institucija i NGOa,
na način davanja odgovarajućih informacija i prava izražavanja
vlastitog stajališta.
I
prednjeg je vidljivo kako MZOPU, REC i nevladine udruge provode ovu
konvenciju.
Uz ovakvu politiku prema okolišu, poremećaj i raspad ekološke ravnoteže je neizbježan. Ekosustavi će pucati po svim šavovima. Nazire se ekološka i gospodarska katastrofa nesagledivih razmjera.
Kliknite ovdje za skidanje Word dokumenta